Een verslag van onze medewerker en chef perswerk Mark Geelhoed
Na lang wachten was het 23 november dan eindelijk zo ver. De nieuwe elektrische Fuchs MHL820 werd bezorgd. Hij arriveerde om circa 9:00 uur op een enorme trailer. Dit alles paste maar net naar binnen door de poort van Geelhoed. Na flink wat manoeuvreerwerk stond hij in de achterste hal van de loods.
Aansluiten stroomkabel
Nu waren de elektriciens van Schouten Techniekgroep aan zet om de dikke stroomkabel aan te sluiten op het net. Eerder hadden zij al de nodige voorbereidingen getroffen voor de bekabeling en aansluiting van de 40 meter lange stroomkabel aan de kraan. De Fuchs MHL820 is namelijk volledig elektrisch en maakt dus geen gebruik meer van een fossiele verbrandingsmotor.
Afladen kraan
Na het aansluiten en het monteren van de trek/stop-beveiliging, om problemen met de kabelaansluiting te voorkomen, waren de monteurs van kraanleverancier Van der Spek uit Vianen weer aan de beurt om de machine gereed te maken voor het afladen van de trailer. Dit liep allemaal vrij soepel.
Zo schoon als een operatiekamer
Toen de Fuchs eenmaal naast de trailer stond kon deze afgemonteerd worden. De nieuwe Verachtert grijper werd gemonteerd en de cabine werd voorzien van een RESPA overdruk systeem. De monteur/eigenaar van Linden v.o.f. vertelde dat dit overdruksysteem het interieur van de cabine net zo schoon houdt als de lucht in een operatiekamer. Dit geeft de machinist dus, zelfs in een stoffige omgeving, een zeer schone werkplek!
Kraan in gebruik
Op 28 november waren alle werkzaamheden afgerond en konden we echt aan de slag met de nieuwe kraan. De eerste persvracht kon weer worden weggewerkt om onze klanten van mooie pakketten te voorzien. Het was even wennen voor de machinisten, omdat de splinternieuwe machine net wat anders reageert dan de oude Liebherr kraan. Maar gelukkig ging dat snel. We draaien nu met het persen van de metalen op hetzelfde tempo als voorheen!