De prijs van koper kende in 2018 over het algemeen een behoorlijk niveau. Zeker tot de zomer lag de LME koers tussen de €5600 en €6000 per ton. Door de toenemende spanningen tussen met name de VS en China is de koers vanaf augustus met zo´n 10% gedaald en de laatste maanden van 2018 schommelt deze rond de €5400 per ton. Maar wat betekent dit voor de koperprijs Den Haag en het koperprijs jaaroverzicht?

In onderstaande tabel zijn de gemiddelde prijzen te zien die van januari tot november in Nederland zijn betaald voor de belangrijkste kopersoorten (gewoon schoon rood koper en geelkoper). Deze prijzen zijn gebaseerd op schaalinkopen bij vergelijkbare bedrijven als Geelhoed voor partijen van enkele honderden kilo’s en worden maandelijks gepubliceerd in Vraag & Aanbod. Wij betaalden de afgelopen weken bijvoorbeeld €3,90 – €4,10 voor schoon rood koper (koperprijs Den Haag).

Richtprijzen 2018 voor koper in € per ton

Hoe de prijzen zich in 2019 gaan ontwikkelen valt voor ons nog niet te zeggen. De ontwikkelingen in de relatie tussen China en de VS zijn hierbij iets om in de gaten te ouden. Marktanalisten verwachten overigens wel stijgende prijzen voor koper. Gelukkig leveren de kopersoorten ook op dit moment voldoende op, wanneer u ze bij Geelhoed inlevert.