Een brand op een vrachtschip in de Amsterdamse haven toont opnieuw aan hoe gevaarlijk het is als batterijen tussen schroot belanden. Terwijl het schip werd gelost, ontstond brand in het ruim vol metaalafval.

De brandweer rukte massaal uit en blusboten werden ingezet. De exacte oorzaak is nog niet vastgesteld, maar vermoed wordt dat een batterij in het schroot ontplofte of dat er sprake was van metaalbroei. “Ik denk dat er een batterij tussen heeft gezeten,” vertelt een medewerker van de afvalverwerker aan NRC.

Lithiumbatterijen geven risico op brand

Lithiumbatterijen vormen een groot risico: bij beschadiging of druk kunnen ze snel vlam vatten. De veiligheidsregio roept leveranciers dan ook dringend op om batterijen apart in te leveren en niet tussen het schroot achter te laten. Voor li-on en ni-cadmium batterijen zijn vanuit de overheid speciale inleverpunten aangesteld. Deze batterijen kunt u bij ons niet inleveren.

Let op: het nalaten van juiste scheiding kan leiden tot brand, schade en aansprakelijkheid. Daarom hanteren wij bij Geelhoed een consequent beleid m.b.t. apparaten die lithium batterijen (kunnen) bevatten. ook worden bepaalde elektrische apparaten, waaronder apparaten die lithium-ion batterijen bevatten niet geaccepteerd.

Geelhoed neemt wel loodaccu’s in.

Deel dit bericht